Projektowanie stron internetowych jest jedną z tych usług, których wycena nierzadko budzi wiele kontrowersji. Poszczególne firmy oferują niezwykle zróżnicowane stawki, a rozpiętość widełek cenowych potrafi sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Jak w takim razie wycenić koszt wykonania profesjonalnej strony internetowej i ile powinna kosztować witryna?

Pytanie o cenę strony internetowej wielu osobom kojarzy się z zapytaniem w stylu „Ile kosztuje samochód?”. Na tak postawione pytanie odpowiedzi udzielić się nie da. Tak samo, jak wpływ na cenę auta mają jego marka, rocznik, przebieg, wyposażenie i inne, tak samo wiele czynników decyduje o tym, jaki będzie rzeczywisty koszt postawienia strony internetowej. Najważniejsze z nich to: funkcjonalność strony www, czas jej powstawania oraz rodzaj wykonawcy.


Funkcjonalność strony, a jej cena

Podstawowym pytaniem, jakie powinniśmy zadać sobie przed zleceniem stworzenia strony www, powinno być to, dotyczące jej funkcjonalności. Wyróżniamy przecież strony-wizytówki, sklepy internetowe, portale informacyjne, serwisy multimedialne, porównywarki ofert, portale społecznościowe i całą masę innych rodzajów stron www. Wykonanie każdej z nich wymaga zastosowania innych narzędzi, technologii i umiejętności, co ma istotny wpływ na określenie ostatecznego kosztu strony. Wykonanie prostej wizytówki z kilkoma podstronami, na których znajdziemy najważniejsze informacje o firmie, to koszt od kilkuset, do kilku tysięcy złotych. Tego rodzaju strony zwykle nie są aktualizowane, jeśli jednak chcemy mieć możliwość samodzielnego zarządzania treścią na stronie, należy dodać koszty wykonania systemu CMS oraz dostosowania go do naszych indywidualnych potrzeb.

Cena za wykonanie sklepu internetowego oscyluje w granicach od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od jego wielkości, liczby podstron z kategoriami, a także od tego, jak zaawansowaną funkcjonalność chcemy dać naszym użytkownikom i sobie, jako administratorowi. Obsługa płatności online, integracja sklepu z systemem księgowym, magazynem i systemem realizacji dostaw, to tylko niektóre funkcje profesjonalnego sklepu internetowego, których zaprojektowanie i wdrożenie podniesie całkowity koszt inwestycji.

Jeszcze bardziej skomplikowana, a co za tym idzie – droższa – może być praca nad powstaniem portalu internetowego, platformy blogowej czy serwisu społecznościowego. O ile strony firmowe czy sklepy w części mogą bazować na gotowych rozwiązaniach, o tyle tego rodzaju strony zwykle projektuje się „na miarę”, uwzględniając indywidualny charakter danego przedsięwzięcia.


Koszty strony internetowej, a wykonawca

Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę, jest wybór wykonawcy. Inny kosztorys przedstawi nam freelancer, który samodzielnie wykonuje strony www „po godzinach”, z inną wyceną powinniśmy liczyć się, powierzając wykonanie projektu strony profesjonalnej agencji reklamowej. Często stosowaną praktyką przy budowie rozbudowanych i kosztownych stron jest przekazanie zapytań ofertowych do kilku wykonawców, a następnie wybór najkorzystniejszej oferty.


Czas wykonania strony www

Jeśli zależy nam na tym, by nasza strona powstała w czasie znacznie szybszym, niż standardowy czas potrzebny na wykonanie tego rodzaju przedsięwzięcia, również należy liczyć się z faktem, że cena projektu wzrośnie. Czas wykonania strony uzależniony jest oczywiście od jej funkcjonalności, struktury, jak również od mocy przerobowych wykonawcy. Czasem nie warto się spieszyć ze wdrożeniem inwestycji. Lepiej dokładnie przetestować stronę, aby oddać użytkownikom w stu procentach sprawny i niezawodny produkt.

Please follow and like us: